Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Gospodarka więcej

Kurierzy przesiadają się do elektryków

Kurierzy przesiadają się do elektryków
źródło: pixabay

Globalne firmy kurierskie już nie tylko kupują, ale też same zaczynają produkować auta elektryczne, które będą bardziej dopasowane do ich potrzeb.

Elektryczne samochody dostawcze jeździły we flocie amerykańskiego UPS już prawie 90 lat temu, jednak kolejne dekady należały do silników Diesla. Auta na baterie ponownie weszły do floty UPS 17 lat temu, ale dopiero teraz pojawiła się realna szansa, że wygrają wyścig technologiczny, chociaż ich pozycji zagrażają samochody na wodór, gaz sprężony (CNG) i płynny (LNG).

UPS stawia sobie cel, aby w ciągu dwóch lat co czwarte nowe auto miało napęd alternatywny lub „zaawansowany technologicznie” (wliczając w to hybrydy elektryczne i pneumatyczne). Do 2040 roku przynajmniej 40% całej floty ma już korzystać z takich rozwiązań. Skala tego przedsięwzięcia jest ogromna, bo firma ma blisko 110 tys. pojazdów na całym świecie, a konkurencja nie chce zostawać w tyle.

Do realizacji strategii UPS zaangażuje się w budowę własnej floty elektrycznych dostawczaków, w czym ma jej pomóc Workhorse Group, z której aut elektrycznych korzysta już m.in. DHL. Kilka tygodni temu szefowie UPS zapewnili, że zbudowane wspólnie z Workhorse auta będą kosztowały podobnie jak wersje z silnikami Diesla, ale będą lżejsze, dzieki czemu będą jeździły szybciej, pokonywały przynajmniej 160 km na jednym ładowaniu i w całym cyklu życia będą kosztowały mniej od wersji spalinowych.

Amerykanie biorą przykład z Deutsche Post, która od kilku lat na własne potrzeby produkuje małe elektryczne dostawczaki pod marką StreetScooter, przy tworzeniu których pomaga jej uniwersytet techniczny w Akwizgranie. Do tej pory na niemieckie ulice wyjechało ich ponad 5,5 tysiąca, a firma ogłosiła przed kilkoma tygodniami, że wybyduje drugą fabrykę w Düren, co pozwoli jej osiągnąć zdolności produkcyjne na poziomie 20 tys. pojazdów rocznie. 

Naukowcy z Instytutu Fraunhofera ICT pracują ponadto nad wersjami na ogniwa paliwowe, których „krótka” seria kilkuset egzemplarzy testowych już jeździ we flocie DHL. Kolejne prace dotyczą tzw. REx-ów w autach bateryjnych, czyli małych silników spalinowych, podobnych do stosowanych w popularnym BMW i3, ale zasilanych biometanem np. z odpadów rolniczych. Dzięki temu auta wciąż mają być eko, ale gdy wyczerpie im się bateria, przejadą jeszcze kolejne 80 km. Nowe modele, podobnie jak produkowane już dziś seryjnie, mają nie tylko jeździć we flocie niemieckiej poczty i DHL, ale trafić do sprzedaży.

Niemiecka poczta idzie w coraz większe samochody na prąd. Do końca tego roku na ulice wyjechać ma 2,5 tys. w 100% elektrycznych StreetScooterów Work XL, powstających we współpracy DHL z Fordem. Auta projektowane przez firmę kurierską powstają na bazie Forda Transita z bateriami i napędem powstającymi w akwizgrańskiej fabryce StreetScootera. Ciężarówki o pojemności 20 m sześc. wyposażane są w baterie 30, 60 lub 90 kWh, pozwalające na pokonanie autem załadowanym po brzegi nawet 200 km. Zwykle dostawczaki będą mogły jednak osiągać większe odległości na jednym ładowaniu. Work XL są od niedawna sprzedawane i serwisowane przez sieć Forda, co ma pomóc StreetScooterowi w promocji i sprzedaży aut.

Należące do francuskiej poczty DPD nie planuje na razie własnej produkcji, ale chętnie kupuje gotowe rozwiązania lub współpracuje w ich dostosowywaniu do potrzeb firm kurierskich. Słowacki oddział DPD kupił od Voltii powiększone Nissany e-NV200. W ubiegłym miesiącu do brytyjskiego oddziały DPD dotarły z kolei pierwsze elektryczne FUSO eCantery, produkowane przez spółkę należącą do Daimlera z niewielkim udziałem Mitsubishi. Auta wyróżniają się na tle konkurencji możliwością ładowania z mocą 70 kW i to pomimo zasięgu na jednej baterii na poziomie 200 km.

Co ciekawe, elektryki zaczyna testować także Poczta Polska. Firma wspiera m.in. warszawski start-up JedenŚlad, który wspólnie z łódzkim TrybEco dostarczył mu testowe wersje elektrycznych trójkołowców o zasięgu od 50 do 200 km. Poczta czeka też na dostarczenie jej przez Ursus pierwszych egzemplarzy elektrycznej ciężarówki Elvi, o dopuszczalnej masie do 3,5 tony, ładowności 1,1 tony i zasięgu przynajmniej 150 km, budowanej wspólnie z poznańskimi zakładami Cegielskiego. Na razie firma przebija się na europejskich rynkach ze swoimi elektrycznymi i wodorowymi autobusami, ale to w elektrycznych dostawczakach specjalnego przeznaczenia widzi niszę, która ma jej pomóc rozwinąć skrzydła.

Także Melex rozwija swoją ciężarówkę N.Truck. Auto z Mielca, podobnie jak Elvi Ursusa, ma się mieścić w kategorii do 3,5 tony, ale z ładownością do 2 ton. Na razie, za 3 mln zł, powstaje jego prototyp.

źródło: wysokienapiecie.pl

Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.

mBlogi więcej

  • Avatar

    UKRAINA NAJBARDZIEJ SKORUMPOWANE PAŃSTWO NA ŚWIECIE

    UKRAINA

  • Avatar

    BEZCZELNI GENIUSZE - NAJSŁYNNIEJSI FAŁSZERZE W HISTORII SZTUKI.

    SZTUKA

  • Avatar

    CZERWONA MORDOWNIA NKWD NA KRESACH II RP

    KRESY

  • Avatar

    Najbardziej kultowe koszulki retro Realu Madryt: historia i znaczenie

    Koszulki Realu Madryt mają długą i bogatą historię, która sięga początków klubu w 1902 roku. Pierwsze koszulki były białe, co stało się znakiem rozpoznawczym drużyny i symbolem czystości oraz doskonałości. Z biegiem lat, koszulki

  • Avatar

    Najlepsze legowiska dla małych ras psów: komfort i bezpieczeństwo dla najmniejszych czworonogów

    Małe rasy psów, takie jak Chihuahua, Yorki czy Maltańczyki, mają specyficzne potrzeby, jeśli chodzi o legowiska. Ze względu na ich niewielkie rozmiary i delikatną budowę ciała, ważne jest, aby legowisko zapewniało im odpowiedni komfort i

  • Avatar

    Najczęstsze problemy samochodowe i jak auto mechanik może je rozwiązać?

    Silnik to serce każdego samochodu, dlatego problemy z nim są jednymi z najczęstszych, które wymagają interwencji mechanika. Mogą to być problemy z rozruchem, nierówna praca silnika, spadek mocy czy nadmierne zużycie paliwa. W takich

  • Avatar

    Polska powinna stać się azylem dla imigrantów!

    Gdy Niem­cy, Fran­cja czy Szwe­cja sta­ną się wkrótce ka­li­fa­ta­mi z rzą­dzą­cym pra­wem sza­ria­tu, co je­st nie­uchron­ne w cią­gu de­ka­dy czy dwó­ch, to wszy­scy mło­dzi rdzen­ni Eu­ro­pej­czy­cy uciek­ną

  • Avatar

    Rozwój cywilizacji to generowanie potrzeb wyższych!

    De­ka­dę te­mu pro­mo­cja w sprze­da­ży sta­no­wi­ła du­żo mniej­szą war­to­ść niż dziś. Co­raz wię­cej wy­da­je­my na re­kla­mę. Jed­na z więk­szy­ch wy­wia­dow­ni sza­cu­je, że w 2010 ro­ku war­to­ść

  • Avatar

    ZEŁENSKI POZOSTANIE PREZYDENTEM UKRAINY W OBLICZU WOJNY – THE ECONOMIST

    W miarę zbliżania się 20 maja 2024 r. narastają kontrowersje dotyczące możliwości przeprowadzenia kolejnych wyborów prezydenckich na Ukrainie i legalności prezydentury Wołodymyra Zełenskiego, zwłaszcza biorąc pod uwagę trwającą

  • Avatar

    Ukraina potrzebuje wsparcia sojuszników i partnerów również w branży medycznej. “Rehabilitujemy człowieka – człowiek rehabilituje wszystko!”

    Pełnoskalowa inwazja wojsk rosyjskich na Ukrainę trwa już trzeci rok. Rosyjska agresja doprowadziła do katastrofalnego zniszczenia infrastruktury społecznej, krytycznej, energetycznej i przemysłowej. Zniszczono ogromną liczbę szkół,

  • Avatar

    PRÓBA ZAMACHU NA ROBERTA FICO… KTO ZYSKUJE, A KTO JEST ZASTRASZANY?

    15 maja doszło do zamachu na życie słowackiego premiera Roberta Fico, który został kilkakrotnie postrzelony w brzuch i klatkę piersiową. Przestępstwa dokonał 71-letni słowacki pisarz Juraj Cintula, który został zatrzymany na miejscu.

  • Avatar

    Ofensywa Rosjan na Charków ceną opóźnienia wsparcia militarnego. Ukrainskie wojsko robi wszystko możliwe, żeby utrzymać linię frontu

    10 maja rosyjskie wojska okupacyjne przekroczyły granicę państwową Ukrainy i rozpoczęły działania zbrojne na północy obwodu charkowskiego, obecnie tam się toczą intensywne walki. Kreml angażuje w ofensywę znaczne siły, nie licząc się

  • Avatar

    Nowe umowy pomiędzy regionami Ukrainy a Europą wzmocnią obronę i bezpieczeństwo międzynarodowe. Ukraina jest silna wraz ze wsparciem swoich sojuszników

    Drugi Międzynarodowy Szczyt Miast i Regionów trwający 8 i 9 maja odbył się w Kijowie w ramach Kongresu Władz Lokalnych i Regionalnych pod przewodnictwem Prezydenta Ukrainy. Obecne wydarzenie z udziałem ponad 250 przedstawicieli ukraińskich i

Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.